Tema – hvad arbejdes der med?
Vi har valgt
temaet ”din hverdag” som tager udgangspunkt i børnenes hverdagsfortællinger. Vi
er interesseret i at høre om deres institution, interesser og hvem de er ud fra
et børneperspektiv.
Da vi udvalgte vores tema, var vi meget bevidste om at have fokus på børnenes livsverden, men også at have et fokus på at vores tema skal kunne rumme et eller flere læreplaner.(Frydendahl, 2015, s.98) Vores valgte tema giver mulighed for at arbejde med alle læreplanstemaer. Vores primære fokus er på læreplanstemaet, barnets alsidige personlige udvikling, men dette kan ændre sig afhængig af børnenes bidrag.
Da vi udvalgte vores tema, var vi meget bevidste om at have fokus på børnenes livsverden, men også at have et fokus på at vores tema skal kunne rumme et eller flere læreplaner.(Frydendahl, 2015, s.98) Vores valgte tema giver mulighed for at arbejde med alle læreplanstemaer. Vores primære fokus er på læreplanstemaet, barnets alsidige personlige udvikling, men dette kan ændre sig afhængig af børnenes bidrag.
Selvets
rettetheder indgår i det valgte tema og omhandler at rette sig mod og lade sig
rette af relationer.(Brandt, 2015, s.113) Der er fire rettetheder. Den første
er: ”Se mig, som den jeg er”. Den
handler om, at barnet føler sig set og forstået og det er et spørgsmål om hvad
det er, der gør barnet til netop den det er i en kontekst.
Den anden er: ”Giv mig passende udfordringer” den handler om hvorvidt barnet oplever udvikling af sine kompetencer og om at kunne mestre mere og mere i samspillet med andre.
Den tredje: ”Vis mig hvem/hvad jeg kan blive” handler om at barnet bliver inspireret af nogen eller noget.
Den fjerde: ”Lad mig høre til ligesom dig” den handler om barnets oplevelse af at være en af flokken og hvorvidt barnet oplever samhørighed, ligeværd og fællesskab.
Vores indlæg på bloggen tager udgangspunkt i disse rettetheder, men det kan ændre sig via børnenes respons eller interesse i deres tilbagemelding.
Den anden er: ”Giv mig passende udfordringer” den handler om hvorvidt barnet oplever udvikling af sine kompetencer og om at kunne mestre mere og mere i samspillet med andre.
Den tredje: ”Vis mig hvem/hvad jeg kan blive” handler om at barnet bliver inspireret af nogen eller noget.
Den fjerde: ”Lad mig høre til ligesom dig” den handler om barnets oplevelse af at være en af flokken og hvorvidt barnet oplever samhørighed, ligeværd og fællesskab.
Vores indlæg på bloggen tager udgangspunkt i disse rettetheder, men det kan ændre sig via børnenes respons eller interesse i deres tilbagemelding.
Igennem
temaet og de fire rettetheder opstår medborgerskab. Det forstås ved at børnene
gennem rettethederne i deres miljø, kan skabe vitaliseringsrelationer, børnene
visualiserer altså sig selv ind i et samfund og i en kultur.
Når vi bruger temaet ”din hverdag” er der en idé om, at de
skal lave elektroniske hverdagsfortællinger om dem selv. Dette ligger sig op af
Sterns begreb om det narrative selv, som barnet begyndende udvikler i 3-års
alderen. Da vi har børnehavebørn 3-4 år, er det derfor et begreb vi både vil
bruge og tage højde for i vores projekt. Det narrative er rekonstruerede
personlige erfaringer og oplevelser i selvbiografiske historier, altså
historier om en selv.
I denne selvoplevelse er selvet den fortællende aktør. Barnet skaber mening og sammenhæng mellem erfaringselementer ved at fortælle om, hvad det har oplevet.(Brodin og Hylander, 2009, s. 199) Det at kunne fortælle om begivenheder og oplevelser, hænger sammen med evnen til fortolkning og at se sammenhænge i menneskets handlinger.(Ibid; s. 199)
Historierne i det narrative selv handler om aktøren og dens intentioner, følelser og handlinger, som finder sted i interpersonelle, historiske og fysiske kontekster. Dette betyder, at barnet har en begyndende psykologisk forståelse af menneskelig adfærd og dermed også sin egen.(Ibid; s. 199) Selvet skabes i samspil, altså skal der være nogen der lytter og giver respons på barnets fortællinger før det narrative selv udvikler sig.
I denne selvoplevelse er selvet den fortællende aktør. Barnet skaber mening og sammenhæng mellem erfaringselementer ved at fortælle om, hvad det har oplevet.(Brodin og Hylander, 2009, s. 199) Det at kunne fortælle om begivenheder og oplevelser, hænger sammen med evnen til fortolkning og at se sammenhænge i menneskets handlinger.(Ibid; s. 199)
Historierne i det narrative selv handler om aktøren og dens intentioner, følelser og handlinger, som finder sted i interpersonelle, historiske og fysiske kontekster. Dette betyder, at barnet har en begyndende psykologisk forståelse af menneskelig adfærd og dermed også sin egen.(Ibid; s. 199) Selvet skabes i samspil, altså skal der være nogen der lytter og giver respons på barnets fortællinger før det narrative selv udvikler sig.
Teknik – Hvilke medier og hvilken teknik er
relevant at inddrage?
I dette
samskabelsesprojekt med børnehaven Troldhøj, har vi tænkt at børnene skal
filme, tage billeder eller lave lydoptagelser af deres hverdag i institutionen.
Vi har valgt at bruge Ipad’en til dette, da det er et mobilt redskab, som gør
det let for børnene at tage billeder og videoer af netop det der interesserer
dem i øjeblikket. Når krop, rum og fællesskab kombineres via teknologi bliver
det mere interessant for børnene at udføre og udforske. (Thestrup, 2015, s.52)
Ipad’en er valgt i samarbejde med institutionen, da det er deres fortrukne digitale arbejdsplatform. Da ipad’en er et medie som børnene er vant til at bruge, er tanken at vi med samskabelsesprojektet rammer indenfor både børnenes, men også pædagogens kompetencer. Til sidst i projektet vil vi samle både børnenes og vores bidrag til en e-bog, således at der kommer et færdigt produkt, som børnene kan se tilbage på og vise frem til andre i børnehaven eller der hjemme. Denne bog vil vi lave ved hjælp af en app som hedder Book Creator.
Ipad’en er valgt i samarbejde med institutionen, da det er deres fortrukne digitale arbejdsplatform. Da ipad’en er et medie som børnene er vant til at bruge, er tanken at vi med samskabelsesprojektet rammer indenfor både børnenes, men også pædagogens kompetencer. Til sidst i projektet vil vi samle både børnenes og vores bidrag til en e-bog, således at der kommer et færdigt produkt, som børnene kan se tilbage på og vise frem til andre i børnehaven eller der hjemme. Denne bog vil vi lave ved hjælp af en app som hedder Book Creator.
Vores tanke
er, at for at gøre det lettere for begge parter, at de små klip eller billeder
som tages ikke skal redigeres i. Skulle der alligevel være behov for noget
redigering, vil vi have mulighed for at gøre det ved hjælp af programmer som
Imovie og Movie Maker, men vi har ingen forventning til børnehaven Troldhøj om,
at de skal redigere deres filmklip, da det muligvis ikke er i tråd med deres
tid og kompetencer.
Vi har også
gjort os nogle tanker om mulige udfordringer, der kan opstå når man arbejder
med teknik i en børnehave. Børnene har på grund af deres lave alder brug for
megen støtte og hjælp af en pædagog og her kan problemet være mangel på
ressourcer og hænder. Børnene har muligvis heller ikke de nødvendige
kompetencer til at arbejde alene uden hjælp fra en voksen. Disse problemer har
vi prøvet at komme til livs, ved at sikre os at vælge et medie som børnene er
vant til at benytte i deres institution nemlig en Ipad, ydermere har vi valgt
at arbejde med en lille gruppe af børn således at projektet forhåbentligt
bliver mere overskueligt for både børn og pædagoger, og det ligeledes bliver
nemmere for børene at få hjælp, hvis der opstår problemer.
Ramme – Hvor og hvordan skal forløbet
foregå?
Vores forløb
skal foregå mellem os og børnehaven Troldhøj i Silkeborg. Mediet vi bruger til
at optage film, tage billeder og lydoptagelser med er en Ipad.
Vi har bevidst ikke rammesat vores projekt i detaljer, da vi har et ønske om at give børnene medbestemmelse og ved at vi ikke rammesætter hele forløbet kan børnene selv vælge omgivelserne, ude som inde, hvad de tager billeder af og hvem de filmer.
I det første oplæg fortæller vi om os selv. Herfra vil vi ligge op til at børnene kan fortælle om dem selv og deres interesser, og muligvis inspirerer dem med hvad de kan sende tilbage til os. Bolden er nu på deres side, og vores fokus vil ændre sig efter hvad de interesser sig for.
Vi har valgt at sende vores del først, da vi ikke kender børnene og deres interesser. Ydermere ønsker vi at tilgodese børnenes alder. Børnene er 3-4 år. I børnehaven er der 16 børn i alderen 3-4 år, men på grund af projektets relative korte forløb og for at gøre det overskueligt har vi ønsket at arbejde med en lille gruppe af børn, omkring 5 børn.
Vores overvejelser omkring sammensætningen af gruppen går blandt andet på relationerne mellem børnene og deres digitale kompetencer. Vi vil lade vores kontaktperson sammensætte gruppen, da vi ikke har kendskab til børnene. En fordel ved, at det er børn med forskellige digitale kompetencer kunne være, at de kan hjælpe og inspirere hinanden. Dermed behøver den voksne ikke at være den eneste, der går forrest i forhold til det tekniske. (Frydendahl: 2015, s.102)
Ligeledes er det vigtigt for samarbejdet, at de har nogle gode og positive relationer til hinanden, da det er et kort forløb og det er derfor svært at skabe nye relationer. Forløbet kan måske være grobund for nye relationer, da børnene muligvis kan få øje på nye sider af sig selv og andre.
Vi har bevidst ikke rammesat vores projekt i detaljer, da vi har et ønske om at give børnene medbestemmelse og ved at vi ikke rammesætter hele forløbet kan børnene selv vælge omgivelserne, ude som inde, hvad de tager billeder af og hvem de filmer.
I det første oplæg fortæller vi om os selv. Herfra vil vi ligge op til at børnene kan fortælle om dem selv og deres interesser, og muligvis inspirerer dem med hvad de kan sende tilbage til os. Bolden er nu på deres side, og vores fokus vil ændre sig efter hvad de interesser sig for.
Vi har valgt at sende vores del først, da vi ikke kender børnene og deres interesser. Ydermere ønsker vi at tilgodese børnenes alder. Børnene er 3-4 år. I børnehaven er der 16 børn i alderen 3-4 år, men på grund af projektets relative korte forløb og for at gøre det overskueligt har vi ønsket at arbejde med en lille gruppe af børn, omkring 5 børn.
Vores overvejelser omkring sammensætningen af gruppen går blandt andet på relationerne mellem børnene og deres digitale kompetencer. Vi vil lade vores kontaktperson sammensætte gruppen, da vi ikke har kendskab til børnene. En fordel ved, at det er børn med forskellige digitale kompetencer kunne være, at de kan hjælpe og inspirere hinanden. Dermed behøver den voksne ikke at være den eneste, der går forrest i forhold til det tekniske. (Frydendahl: 2015, s.102)
Ligeledes er det vigtigt for samarbejdet, at de har nogle gode og positive relationer til hinanden, da det er et kort forløb og det er derfor svært at skabe nye relationer. Forløbet kan måske være grobund for nye relationer, da børnene muligvis kan få øje på nye sider af sig selv og andre.
Vi tager
udgangspunkt i selvets rettetheder, alt efter hvad børnene kommer med af bidrag
og interesser. Vi skaber aktiviteter/bidragsmuligheder med inspiration fra bogen
digitalpædagogik kapitel 7 som hedder selvets rettetheder.
Vores indlæg
tager udgangspunkt i selvets 4 rettetheder. Her er nogle eksempler på hvad
vores indlæg kan indeholde således de 4 rettetheder indgår.
1. Hvor i børnehaven er det særligt for dig? (se mig som den jeg er)
2. Vis os hvordan og hvilke lege I leger på legepladsen (Giv mig passende udfordring kompetencer)
3. Hvad ønsker du at blive som voksen? (Vis mig hvem/hvad jeg kan blive)
4. Vis os hvem du godt kan lide. (Lad mig høre til ligesom dig)
Vi er omstillingsparate for hvordan forløbet skal forløbe, for vi ved ikke hvilke svar vi får fra børnene, dette er kun et eksempel.
Kultur - Hvilken kultur vil vi gerne fremme?1. Hvor i børnehaven er det særligt for dig? (se mig som den jeg er)
2. Vis os hvordan og hvilke lege I leger på legepladsen (Giv mig passende udfordring kompetencer)
3. Hvad ønsker du at blive som voksen? (Vis mig hvem/hvad jeg kan blive)
4. Vis os hvem du godt kan lide. (Lad mig høre til ligesom dig)
Vi er omstillingsparate for hvordan forløbet skal forløbe, for vi ved ikke hvilke svar vi får fra børnene, dette er kun et eksempel.
Ønsket med
dette projekt er at få indblik i børnenes verden og deres kultur, ved at de
viser os hvem de er, hvad de er optaget af, m.m.
Ligeledes vil vi vise hvem vi er og dermed hvilken kultur vi er bærere af.
Ligeledes vil vi vise hvem vi er og dermed hvilken kultur vi er bærere af.
I dette
projekt ønsker vi at fremme en kultur, hvor det digitale er en integreret del
af børnenes hverdag. Caprani og Thestrup bruger begrebet det eksperimenterende fællesskab som grundlæggende handler om, at
børn og pædagoger kan tage et hvert medie, teknologi og fortælling op og
undersøge hvad de kan bruge det til. (Thestrup, 2015, s.58).
Ved brugen af de digitale medier, såsom fx Ipad, åbner sig en helt ny legekultur sig i institutionerne. Ved at børnene bruger disse i hverdagen bliver de i stand til at samle ’data’, som pædagoger kan bruge til at blive klogere på børnenes lege, oplevelser osv. Alt det ’usynlige’, bliver synligt, da det er børnene der er producenter.(Brandt, 2015, s. 104)
Ved at fremme en kultur, hvor de digitale medier er en del af legekulturen og hverdagen, styrkes børnenes teknologiske kompetencer, og de bliver i stand til at få øje på egne evner, samt udvikle disse. Dette kan være med til at styrke deres personlige udvikling. En sådan kultur skaber også samskabelses- og samarbejdsmuligheder, blandt andet i et projekt som dette, men også på tværs af institutioner, lande, osv.
Alt dette kan kun blive en realitet, hvis der er en kultur, hvor pædagogerne ser de digitale medier som redskaber i pædagogisk praksis og ikke som ’underholdning’.
Ved brugen af de digitale medier, såsom fx Ipad, åbner sig en helt ny legekultur sig i institutionerne. Ved at børnene bruger disse i hverdagen bliver de i stand til at samle ’data’, som pædagoger kan bruge til at blive klogere på børnenes lege, oplevelser osv. Alt det ’usynlige’, bliver synligt, da det er børnene der er producenter.(Brandt, 2015, s. 104)
Ved at fremme en kultur, hvor de digitale medier er en del af legekulturen og hverdagen, styrkes børnenes teknologiske kompetencer, og de bliver i stand til at få øje på egne evner, samt udvikle disse. Dette kan være med til at styrke deres personlige udvikling. En sådan kultur skaber også samskabelses- og samarbejdsmuligheder, blandt andet i et projekt som dette, men også på tværs af institutioner, lande, osv.
Alt dette kan kun blive en realitet, hvis der er en kultur, hvor pædagogerne ser de digitale medier som redskaber i pædagogisk praksis og ikke som ’underholdning’.
De digitale
medier er i dag en så stor del af vores verden og hverdagen, at det er helt
naturligt at bruge disse medier i institutionerne. Børnene er eksponeret for medier hele tiden, og de er født ind i
det senmoderne og globaliserede samfund, hvor teknologien er uundgåelig.
Formentlig vil teknologien blive ved med at udvikle sig og derfor giver det
mening, at man i en tidlig alder giver børnene mulighed for at udvikle deres
kompetencer inden for det digitale.
Æstetik og kreativitet – hvilke æstetiske elementer skal i
spil
”Børn i dagtilbud skal have fysisk, psykisk
og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring”
(Dagtilbudsloven afsnit 2, kap 2, §7)
I vores
opgave er det centrale digitale fortællinger, igennem videoer og billeder som
ved afslutning vil blive til en e-bog. Igennem disse æstetiske redskaber får
børnene mulighed for kreativt at modulere deres egen fortolkning af deres
hverdag. Det kan være med til at skabe et socialt og kulturelt fællesskab. I
løbet af vores projekt går både vi og børnene igennem æstetisk læringsproces.
Det er en proces der omhandler brug af æstetiske medier, her en Ipad, hvor man
omsætter sine indtryk til æstetiske udtryk for herigennem at kunne reflektere
over og kommunikere om sig selv og verden. (Austing, 2011, s. 22)
Det
æstetiske denne opgave er relativt åben, da vi ikke har bestemt for hvilken
æstetiske elementer der skal i spil udover Ipaden. Vi vil i det videre forløb
lade os inspirere af børnenes biddrag, hvis børene ønsker at vise os en dans,
så vil det blive et æstetiske udtryk.
Litteraturliste:
Bøger:
Austing, Bennyé (2011): Fortælling hjælper børn på plads
I verden. In: Mark Kirsten (Red.): Pædagogers arbejde med sprog og billeder,
Akademisk forslag
Brandt, Erika (2015): Elektroniske hverdagsfortællinger og vitaliserende læringsmiljøer. In: Brandt, Erika et al. (2015): Digital pædagogik, Systime
Brodin, Marianne og Hylander, Inrid (1998): At blive sig selv. Daniel Sterns teori i børnehavens hverdag; Hans Reitzel, København.
Brandt, Erika (2015): Elektroniske hverdagsfortællinger og vitaliserende læringsmiljøer. In: Brandt, Erika et al. (2015): Digital pædagogik, Systime
Brodin, Marianne og Hylander, Inrid (1998): At blive sig selv. Daniel Sterns teori i børnehavens hverdag; Hans Reitzel, København.
Frydendahl, Jette (2015): Digitale dannelse og
mulitimodale læreprocesser i dagtilbud. In: Brandt, Erika et al. (2015):
Digital pædagogik, Systime
Thestrup, Klaus (2015): Digital World Citizens - Hvordan
kan børnehaver kommunikere med verden?, In: Brandt, Erika et al. (2015):
Digital pædagogik, Systime.
Internet: Besøgt den 5/1- 16 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=168340#Kap2
Ingen kommentarer:
Send en kommentar